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Phd Fellowship, Schmölders Foundation
Publications
Books
Berlin's Black Market, 1939-1950, (Basingstoke/New York: Palgrave Mcmillan) 2015.
Stadt der Schieber. Der Berliner Schwarzmarkt 1939-1950, (Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, Series: Kritische Studien zur Geschichtswissenschaft) 2008.
Damals nach dem Krieg. Eine Geschichte Deutschlands 1945 bis 1949, (München: DVA) 2008. (with Sven Reichardt)
Damals nach dem Krieg. Eine Geschichte Deutschlands 1945 bis 1949 (paperback edition, München: Goldmann) 2010.
Edited Volumes
Praktiken des Kapitalismus. Mittelweg 36, 26/1 (2017) (with Sören Brandes).
Fotografien im 20. Jahrhundert. Verbreitung und Vermittlung ( ed. with Annelie Ramsbrock / Annette Vowinckel), (Göttingen: Wallstein) 2013.
Vermessungen der Mediengesellschaft im 20. Jahrhundert. Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung, Bd. 21/4, (Leipzig: Universitätsverlag) 2011. (ed. with Christiane Reinecke)
Schiebern auf der Spur. Eine Berliner Gerichtsakte von 1941, (Berlin. Vergangenheitsverlag) 2011. (Texts by MA students, one-year-course on an original file from the Berlin Special Court, 1941)
Articles and Chapters
(with Sören Brandes) Doing Capitalism. Praxeologische Perspektiven, in: Mittelweg 36, 26/1 (2017) (Special Issue: „Praktiken des Kapitalismus“), p. 3–24.
Artikel: Stadtgeschichte / Urban History (in: Docupedia-Zeitgeschichte. Begriffe, Methoden und Debatten der zeithistorischen Forschung) https://docupedia.de/zg/Zierenberg_stadtgeschichte_v1_de_2016
Verrat und Volksgemeinschaft. Der Fall Ernst Röhm, in: André Krischer (ed.), Verräter. Archäologie eines Deutungsmusters, (Wien, Köln, Weimar: Böhlau Verlag) (in preparation)
Zurück ins Netz der Bilder. Die Fotografien der Associated Press in Deutschland nach 1945, in: Alexander Gallus / Axel Schildt / Detlev Siegfried (ed.), Deutsche Zeitgeschichte - transnational, (Göttingen: Wallstein) 2015, p. 241-258.
Vor und nach der Aufnahme. Erich Salomons Bilder als Ware, in: Andreas Biefang, Marij Leenders (ed.), Erich Salomon als Parlamentsfotograf in Berlin und Den Haag, 1928-1940, (Düsseldorf: Droste Verlag) 2014, p. 137-150.
Voor en na de opname. De foto's van Erich Salomon als handelswaar, in: Andreas Biefang, Marij Leenders (Red.), Erich Salomon & Het Ideale Parlament. Fotograaf in Berlin En Den Haag, 1928-1940, (Amsterdam: Boom) 2014, p. 123-134. (=Übersetzung von: Nach der Aufnahme)
Die Produktion des Sichtbaren im Verborgenen. Diskursordnungen der Pressefotografie, ca. 1900-1930, in: Franz X. Eder / Oliver Kühschelm / Christina Linsboth (ed.), Bilder in historischen Diskursen, (Wiesbaden: VS Verlag) 2014, p. 173-194.
Gewaltkommunikation und Konfliktperformanz auf dem Berliner Schwarzmarkt nach dem Ende des Zweiten Weltkriegs, in: Dagmar Ellerbrock / Klaus Weinhauer (Hg.), Stadt und Gewalt seit dem 19. Jahrhundert. (=Themenheft der Informationen zur modernen Stadtgeschichte (2/2013)), p. 54-64.
Die Ordnung der Agenturen. Zur Verfertigung massenmdialer Sichtbarkeit im Pressewesen, 1900-1940, in: Annelie Ramsbrock / Annette Vowinckel / Malte Zierenberg (ed.), Fotografien im 20. Jahrhundert. Verbreitung und Vermittlung, (Göttingen: Wallstein) 2013, p. 44-65.
Bildagenten und Bildformate. Ordnungen fotografischer Sichtbarkeit, in: ibid., p. 7-17.
Zuschauerdaten und Demokratie. Das Wissen der empirischen Zuschauerforschung und mediale Selbstbeschreibungen in der Bundesrepublik der siebziger Jahre, in: Christiane Reinecke / Malte Zierenberg (ed.), Vermessungen der Mediengesellschaft im 20. Jahrhundert. (Bd. 21/4 Comparativ. Zeitschrift für Globalgeschichte und vergleichende Gesellschaftsforschung), (Leipzig: Universitätsverlag) 2011, p. 45-61.
(with Christiane Reinecke) Vermessungen der Mediengesellschaft im 20. Jahrhundert. Eine Einleitung, in: ibid., p. 7-12.
Probleme und Chancen eines Quellen- und Forschungsprojekts, in: Malte Zierenberg (ed.), Schiebern auf der Spur. Eine Berliner Gerichtsakte von 1941, (Berlin: Vergangenheitsverlag) 2011, p. 161-164.
Die „Macht der Bilder“. Infrastrukturen des Visuellen im 20. Jahrhundert, in: ZeitRäume. Potsdamer Almanach des Zentrums für Zeithistorische Forschung 2009. Ed. Martin Sabrow, (Göttingen: Wallstein) 2010, p. 219-227.
Kein Tauschobjekt. Die Luftbrücke im Kontext einer zeitgenössischen Semantik zwischen Politik und Schwarzmarkt, in: Helmut Trotnow / Bernd v. Kostka (ed.), Die Berliner Luftbrücke. Erinnerung und Ereignis, (Berlin: Frank & Timme) 2010, p. 111-118.
Kriminelle Alltage. „Schieber“ vor dem Sondergericht Köln im Zweiten Weltkrieg. In: Haferkamp e.a. (ed.), Justiz im Nationalsozialismus, (Berlin: LitVerlag) 2006, p. 105-125.
The Trading City. Blackmarkets in Berlin During World War II. In: Marcus Funck / Roger Chickering (ed.), Endangered Cities. European Cities in the Era of the World Wars, (Leiden e.a.: Brill Publishers) 2004, p. 145-158.
Tauschen und Vertrauen. Zur Kulturgeschichte des Schwarzhandels im Berlin der 1940er Jahre. In: Hartmut Berghoff / Jakob Vogel, Wirtschaftsgeschichte als Kulturgeschichte, (Frankfurt/M.: Campus Verlag) 2004, p. 169-194.
Berlin tauscht. Schwarzmärkte in Berlin 1939-1950. In: Informationen zur modernen Stadtgeschichte 2, 2004, p. 45-53.
Zwischen Herrschaftsfragen und Verbraucherinteressen. »Kriegswirtschaftsverbrechen« vor dem Sondergericht Köln im Zweiten Weltkrieg, in: Geschichte in Köln 50, 2003, p. 175-195.
(as advisor) Das Regime der Schieber. In: DER SPIEGEL special, Nr. 1 / 2003, p. 104-105.
Agents of Visibilty. Mediality, Visual Knowledge and Press Photography in Western Europe and the United States, ca. 1900-1939
A profound transformation of the visual world occurred around 1900. This transformation not only affected the ways in which politics were to be performed with regards to new forms of visibility and media representation in both democratic and non-democratic regimes, but also led observers to develop an awareness of the fact that they were living in a media society. Photographic reproductions appearing in illustrated newspapers altered the conditions of perception, and the concept of authenticity became the hallmark of a new, photo-realistic world of images. Photographers and picture editors, publishers and photo agencies began producing and organizing visual material for the press on both sides of the Atlantic. Mass media visibility became the subject of production, selection and organizational practices, which partially rested upon established orders of knowledge but also gave rise to new ones. Photographers selected certain motives; picture editors and agency staff processed the material, adding keywords for future reference and filing it in increasingly voluminous image archives. This professional field spawned a body of knowledge surrounding approaches to visibility in the mass media, still prior to the far-reaching success of moving images. The fields of knowledge, practices and institutions associated with this new image economy would come to have a lasting effect on the visual spaces of the 20th century. Most photographic icons of the “century of images” would come to be produced, distributed, archived and kept on hand by an oligopoly of photo agencies. Beyond this, “9/11” as a mass media event was almost exclusively created with material provided by one of three major western picture agencies, even in the Arabic news media.
The project “Agents of Visibility” sets out to trace the emergence of this new economy, not only as a history of media practices and epistemic regimes, but also as a history of self-reflection of early media societies in Western Europe and the United States, which engaged in an intense process of self-observation and began to develop an awareness for their own mediality. Using the example of the organization of press photographs in the media centers Berlin, London and New York – with vistas to Paris and Zurich – the project therefore seeks to examine the discursive orders framing the press photo market as well as its own contribution to the production of discourses. Drawing on specific bodies of knowledge, new patterns of visibility were created by means of the mass media with a view to the marketability of the material and within increasingly transnational contexts. Furthermore, the self-observations made in these media societies against the backdrop of the emergent picture economy will be examined as a conscious effort to come to terms with the phenomenon of the “media society” avant la lettre. Moving away from the lofty discourse around media reflections, the project seeks to investigate a broader and earlier process of coming to terms with the transforming media landscape on both sides of the Atlantic since the late 19th century. With regard to visibility in the mass media, individual actors and institutions associated with the press itself, the sciences and politics, engaged in the production of bodies of knowledge and learned how to deal with the transformation of the visual world as well as how to shape it. Reactions of this sort were expressions of a fundamental shift in society. By analyzing this process, the project charts the contours of the early beginnings of western, visually defined media societies as a history of media-related knowledge production, media practices and self-reflections.