Humboldt-Universität zu Berlin - Social and Economic History

Dr. Martin Lutz

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Name
Dr. Martin Lutz
Status
research assistant
Email
Martin.Lutz (at) hu-berlin.de

Institution
Philosophische Fakultät → Institut für Geschichtswissenschaften → Sozial- und Wirtschaftsgeschichte
Visiting address
Friedrichstraße 191-193 , Room 5102
Phone number
(030) 2093-70574
Mailing address
Unter den Linden 6, 10099 Berlin

Martin Lutz joined Humboldt University's Department of History in October 2012, where he is a post-doctoral researcher and lecturer of social and economic history. His research interests include the influence of religion in modern economic history, the history of globalization, business history and neo-institutional theory.

Martin's current research project looks at religion and ethnicity's influence economic activity. In analyzing the history of Mennonite, Amish and Hutterite communities, he tackles the question of how these Anabaptist groups of German decent adjusted to the modern market economy in the United States and Canada in the 19th and 20th centuries.


List of new publications

Martin Lutz and Kim Christian Priemel: Powering Conquest. How German Cooperations Sustained Occupation in World War II Ukraine, in: Journal of Modern History 93, no.3 (2021), pp. 636-667.

Martin Lutz: Not so Utopian? The Moral Economy of Communal Property, in: Anabaptist Historians, 07.09.2021.

 

Selected publications

 

Books:

Carl von Siemens: Ein Leben zwischen Familie und Weltfirma, 1829-1906. München: C.H. Beck, 2013.

English translation: Carl Von Siemens: 1829-1906 A Life Between Family and World Firm. Translated by Bill Chilcot, 2016.

Russian translation: Karl fon Simens, 1829–1906: Schisn meschdu semej i vsemirno isvestnoj kompaniej. 2014.

Reviews in academic journals in Historische Zeitschrift, H-Soz-KultThe Journal of Modern HistoryArchiv und Wirtschaft.

Media reviews (selected) in Der Spiegel GeschichteFAZ, July 2013FAZ, March 2013tazDer Standard, Süddeutsche Zeitung.

 

Siemens im Sowjetgeschäft. Eine Institutionengeschichte der deutsch-sowjetischen Beziehungen 1917–1933, Perspektiven der Wirtschaftsgeschichte, 1. Franz Steiner Verlag, Stuttgart, 2011.

Reviews in Business History ReviewGerman Studies ReviewH-Soz-KultJahrbücher für Geschichte OsteuropasHistorische ZeitschriftArchiv und Wirtschaft.

 

Edited Volume and Special Issue:

Auf der Suche nach dem verlorenen Sinn? Unternehmer zwischen Gottesfurcht und Marktglaube im modernen Kapitalismus. Special issue edited with Boris Gehlen. Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte / Economic History Yearbook, 61 (2020), 1. De Gruyter, Berlin. Link

Studienbuch institutionelle Wirtschafts- und Unternehmensgeschichte. Edited with Clemens Wischermann, Thilo Jungkind, Katja Patzel-Mattern. Franz Steiner Verlag, Stuttgart, 2015.

Review in Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte 

 

Reviewed Journal Articles:

“Gospels of Prosperity and Simplicity: Assessing Variation in the Protestant Moral Economy.” With Maren Freudenberg, Martin Radermacher. Interdisciplinary Journal of Research on Religion 16, Article 8 (2020): 1–47.

Religionsgemeinschaftliches Wirtschaften mennonitischer Unternehmer im 20. Jahrhundert“. Abstract available in English: “Entrepreneurship in the Religious Community. Mennonites in Twentieth Century America.“ Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte / Economic History Yearbook, 61, no. 1 (2020): 161-185.

“Auf der Suche nach dem verlorenen Sinn? Unternehmer zwischen Gottesfurcht und Marktglaube im modernden Kapitalismus. With Boris Gehlen, abstract available in English: In Search of Lost Meaning? Businesspeople in Modern Capitalism between Fear of God and Faith in the Market. Jahrbuch für Wirtschaftsgeschichte / Economic History Yearbook, 61, no. 1 (2020): 19-38.

“The Amish in the Market: Competing Against the Odds?” American Studies Journal 63, no. 3 (2017): 1–10.

“Explaining Amish Persistence in the Modern Economy: Evidence from the 1940s and Institutional Theory.” Journal of Amish and Plain Anabaptist Studies 5, no. 2 (2017): 239–57.

“Mennonite Entrepreneurship in the United States: Adapting to the Industrial Economy in the Late 19th Century.” Entreprise et Histoire 81 (2015): 29–42.

Lutz, Martin. “Carl von Siemens: Vom "Prussky Ingener" zum transnationalen Unternehmer?” Abstract available in English: “Carl von Siemens: From ’Prussky Ingener’ to Transnational Entrepreneur?” Zeitschrift für Unternehmensgeschichte 58, no. 2 (2013): 197–213.

Lutz, Martin. “L.B. Krasin und Siemens: Deutsch-sowjetische Wirtschaftsbeziehungen im institutionenökonomischen Paradigma.” Abstract available in English: “L.B. Krasin and Siemens: German-Soviet Economic Relations in Institutionalist Perspective.” Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte 95, no. 4 (2008): 391–409.

“Siemens und die Anfänge des Sowjetgeschäfts: Zur Bedeutung von Vertrauen für ökonomisches Handeln.” Abstract available in English: “Siemens and the Beginnings of Soviet Trade: The Importance of Trust for Economic Action”. Zeitschrift für Unternehmensgeschichte 52, no. 2 (2007): 135–55.